top of page

24 Φεβρουαρίου 2013: Εκδρομή στην Μονή Σαγματά

Πραγματοποιήθηκε στις 24-2-2013 η προγραμματισμένη εκδρομή του συλλόγου μας στην Ι.Μ. Σαγματά Βοιωτίας,στο Πλατανάκι Βοιωτίας, και Χαλκίδα.

Ξεκινήσαμε Κυριακή πρωί με καλό καιρό (αν και είχε προηγηθεί την προηγούμενη ημέρα κακοκαιρία και ήταν κάτι που μας κρατούσε σε ανησυχία). Πήραμε την εθνική οδό προς Λαμία και στο 57ο χιλιόμετρο στρίψαμε δεξιά για να πάρουμε το δρόμο προς το μοναστήρι. Ο δρόμος ανηφορικός ,χωματόδρομος στο μεγαλύτερο μέρος του με αρκετές στροφές . Ένα τοπίο που γεμίζει ερωτηματικά αφού υπήρχαν άφθονα ρυάκια και χαμηλές πέτρες βρεγμένες χωρίς καθόλου δένδρα! Προκαλεί εντύπωση και ερωτηματικά καθώς προχωρούμε βλέποντας το νερό να κυλάει!

Μετά από μισή περίπου ώρα φθάσαμε στο μοναστήρι. Η Ι. Μ. Σαγματά, η οποία είναι Βυζαντινής αρχιτεκτονικής, είναι κτισμένη σε ένα πανέμορφο περιβάλλον και από εκεί μπορεί να δει κανείς τόσο την πεδιάδα της Θήβας όσο και τον Ευβοϊκό κόλπο. Ο περιβάλλον χώρος αποτελεί μια όαση βλάστησης που εντυπωσιάζει καθώς είναι και ιδανικό μέρος για εκδρομές.

Ο ηγούμενος την μονής αφού μας υποδέχτηκε, μας κέρασε καφεδάκι με βουτήματα και έπειτα μας ξενάγησε στο μοναστήρι και μας μίλησε για την ιστορία της μονής. Η Ι. Μ. Υπάτου Θηβών ιδρύθηκε από τον μοναχό Όσιο Κλήμη τον Αθηναίο πάνω στα ερείπια του ναού του ύπατου Διός. Βρίσκετε πάνω στο βουνό που ονομάστηκε και αυτό Ύπατο . Από τον 7ο αιώνα υπήρχε ναός στον τόπο της μονής , ερείπια του οποίου σώζονται μέχρι σήμερα. Μας εξήγησε ο ηγούμενος πως ίσως η μονή πήρε το όνομά της από το σχήμα του όρους που μοιάζει με σαμάρι (σάγμα=σαμάρι) ή από την κατασκευή σαγμάτων (σαμαριών) από μοναχό της μονής. Επίσης μας είπε ότι υπάρχει τμήμα τιμίου ξύλου δώρο του αυτοκράτορα Αλεξίου Α του Κομνηνού, επίσης και η τίμια κάρα του  Οσίου Κλήμενος, πράγματα τα οποία και στην συνέχεια είδαμε. Περιηγηθήκαμε στο Καθολικό της μονής που είναι αφιερωμένο στην Μεταμόρφωση  του Σωτήρος. Το πιο ενδιαφέρον τμήμα του ναού είναι το ψηφιδωτό δάπεδό του. Είναι φτιαγμένο από λεπτές πολύχρωμες ψηφίδες με θαυμάσιες παραστάσεις από το ζωικό και φυτικό βασίλειο καθώς και με γεωμετρικά σχήματα. Στη συνέχει επισκεφθήκαμε το παρεκκλήσι του Αγίου Λουκά ο οποίος έγινε γνωστός στον Ελλαδικό χώρο, ο σύγχρονος μας Ρώσος Άγιος Λουκάς ο Ιατρός, αρχιεπίσκοπος Συμφερουπόλεως και Κριμαίας (1877-1961). Μέσα στο παρεκκλήσι βρίσκονται διάφορα ιατρικά εργαλεία τα οποία χρησιμοποιούσε ο Άγιος Λουκάς στις εγχειρήσεις του, καθώς επίσης και λείψανα του Αγίου όπως τα μάτια του,  η καρδιά του και ο εγκέφαλος του. Αξίζει να σημειωθεί ότι ήταν ο πρώτος ο οποίος το 1924 επιχείρησε την πρώτη στον κόσμο μεταμόσχευση νεφρού από ζώο σε άνθρωπο! Η μνήμη του τιμάται στις 11 Ιουνίου.

Γεμάτοι με γνώσεις και εντυπώσεις αφήσαμε πίσω μας το μοναστήρι και πήραμε το δρόμο για το χωριό Πλατανάκι. Ένα όμορφο χωριό με λίγους κατοίκους και αρκετό πράσινο. Εκεί καθίσαμε για φαγητό, μαζέψαμε λουλούδια, χόρτα και περπατήσαμε απολαμβάνοντας τον καθαρό αέρα και τη όμορφη φύση.

Το απόγευμα μετά από μια όμορφη διαδρομή φτάσαμε στην Χαλκίδα, την όμορφη αυτή πόλη που είναι χτισμένη στις δύο πλευρές του πορθμού Ευρίπου. Εκεί απολαύσαμε την βόλτα μας στην παραλία καθώς και το απογευματινό μας καφεδάκι βλέποντας τα νερά της θάλασσας να ακολουθούν τον αδιάκοπο πάνω –κάτω δικό τους δρόμο.

Αργά το απόγευμα πήραμε τον δρόμο της επιστροφής κουβαλώντας γνώσεις και εντυπώσεις . Ήταν μια πολύ όμορφη απόδραση από την καθημερινότητα. Ευχαριστούμε τα μέλη καθώς και τους φίλους του συλλόγου μας που μας τιμούν με την συμμετοχή τους στις εκδρομές μας. Σύντομα θα τους περιμένουμε  να συμμετάσχουν και στην επόμενη εκδρομή μας. Την εκδρομή διοργάνωσε η κ. Ευσταθία-Μουστάκη Μυλωνάκη με τον σύζυγο της κ. Μανώλη Μυλωνάκη.

( Κείμενο  Δώρα Τσιναρίδη-Βινιεράτου)